OVERZICHT Introducing: de bakchallenge


Het is geen staatsgeheim dat mijn baksels zelden spontaan transformeren in banketbakker-waardige toetjes of knapperige glutenvervangers. Dat is deels te wijten aan mijn onkunde om consequent de opgelegde ingrediënthoeveelheden te respecteren; maar ook voor een groot deel toe te schrijven aan mijn grandioze hoogmoed als het op het inschatten van mijn eigen culinaire capaciteiten aankomt. Maar daar komt deze maand verandering in.

Omdat ik vanaf vandaag zowel wil meedoen aan tournée minérale als wil minderen met het consumeren van suikers en vetten teneinde tijdig opnieuw in mijn skibroek te passen, heb ik nood aan een afleiding. Of een uitlaatklep. Tegelijkertijd is daar toch ook die drang (of is het een droom) om mijn competenties aan te scherpen en tegen oudjaar 2019 wél een onweerstaanbaar dessert te creëren. Ik leg mezelf dus de komende vier weken een wekelijkse culinaire challenge op die ik door het publiek communiceren ervan op dit platform wel zal moeten naleven. Capisci, Julie?


Het onderwerp van mijn challenge? Het kraakverse bakboek van Emmelou van Bakers & Fakers. Een boek waarmee ik vanaf de inleiding al hé-le-maal op dezelfde golflengte zit. Niet geheel toevallig, want ik heb het nooit onder stoelen of banken gestopt fan te zijn van haar blog. Maar dus. Die inleiding. Over de moeilijke overgang van postergirl voor een tarwecampagne (I FEEL YA) naar hangry huilbuien tot het bezitten van een zeker culinair snobisme. Hallo boek dat moderne glutards begrijpt – en eindelijk dikke doei geitenwollensokken moeilijk moeilijk moeilijk zeurend dieetgezever in pastelbeige tinten. This might just work.

Het receptdeel van Bakken zonder gluten loopt van pagina 14 tot pagina 224 en hoewel er zich toch een zekere ambitie van mij meester maakt bij de start van dit avontuur (are you excited? I’m excited) is dit misschien net een tikkeltje onrealistisch binnen de voorziene proefperiode. Working on that hybris. Ik heb bijgevolg besloten uit elke categorie (er zijn er vier, dit is meant to be) één recept te proberen. De komende weken zullen dus als volgt geschieden:

WEEK VAN 9 FEBRUARI Focaccia met knoflook en rozemarijn (want FOCACCIA, ik ben wel al moeten gaan opzoeken wat fiberhusk is) uit de categorie lunch en hartig
WEEK VAN 16 FEBRUARI Healthy donuts (die niet healthy smaken – want ahja, skibroek) uit de categorie zoet en koekjes
WEEK VAN 23 FEBRUARI Vegan baked cheesecake met kikkererwten (als uitdaging om de ingrediëntenlijst te volgen, al de andere verrukkelijk ogende dingen ga ik overigens bakken na het succesvol kunnen dragen van aformentioned skibroek) uit de categorie cake en taartjes
WEEK VAN 2 MAART Glutenvrije croissants (how could I not) uit de categorie brood en ontbijt


Ik ben niet van plan om de recepten zelf uitgebreid te bespreken (Emmelou heeft heel wat heerlijke recepten op haar blog staan, maar het boek is zo mooi en betaalbaar dat je ’t misschien gewoon maar in huis moet halen), maar wel een inkijk te geven in het reilen en zeilen van mijn keuken. Hoeveel het gerecht me ongeveer gekost heeft (zowel in euro als levensjaren), hoe makkelijk het was om de ingrediënten te vinden, hoe het bakproces verlopen is en of het resultaat ook effectief door glutentoleranten gesmaakt wordt. En of Christophe me al dan niet gedumpt heeft wegens totaal onuitstaanbaar wuft als er iets misloopt. Wish me luck.

Reacties