KEUKEN Appelcake

De zon schijnt, het zweet druppelt van mijn hoofd en mijn billen kleven aan mijn stoel as I'm writing this. Global warming, you're such a charmer. Is er iets beter dan zagen over hoe fokking foorheet het is? Exact. Appelcake met crème-glace. Het ijs haalt u bij de lokale ijsboer (waag het niet om daarvoor de auto te nemen), maar voor de appelcake ben ik (alweer, dare I say) uw knight in shining armour.

B E N O D I G D H E D E N


2 kleine appels (ik heb er 4 geschild, en nog een ganse namiddag appels gegeten)
250 gram bloem
150 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
125 gram boter
2 theelepels bakpoeder
1 theelepelpunt zout
3 eieren
120 ml melk
extra rietsuiker om te bestrooien
een mengkom en een maatbeker
een weegschaal
een klopper
een zeef

B E R E I D I N G

Verwarm de oven voor op 180 graden. 

 

Meng de bloem en het bakpoeder in een zeef. Snij daarna de (realistisch ingeschatte) hoeveelheid appelen in smalle partjes. Meng vervolgens de boter, suiker en vanille suiker met het zout. Gebruik een beetje van de boter om de bakvorm in te vetten.

 

Voeg vervolgens de eieren bij het mengsel van suiker en boter, en mix alles onder elkaar. Voeg er dan de bloem en bakpoeder aan toe, en de 120 milliliter melk. Mix alles tot een glad beslag.

 

Giet ten slotte het beslag in de ingevette bakvorm, en schik de appelpartjes op de bovenkant. Bestrooi het geheel met wat rietsuiker en zet het dan voor 45 minuten in de voorverwarmde oven. Ik heb er uiteindelijk nog een kleine 15 minuten bijgedaan zodat hij echt goudbruin was. Om zwartgeblakerde baksels te vermijden, raad ik aan om dit ook in uw keuken gefaseerd te doen, misschien is uw oven immers wat flinker dan de mijne.

 

Bewonder het geheel uitvoerig alvorens u roekeloos op de calorieën te storten. Serveren met een liter ijs, 3 liter water en een koelelement tussen de benen. Smakelijk!

Reacties