CATCH OF THE DAY Việt Nam

Neem pen en papier. Schrijf bovenaan het blad de titel Places to see before I die en of u dat nu tussen sterretjes of hartjes zet dan wel met een kleine rode stift onderlijnt of met een fluorescerend markeertuig arceert mag u helemaal zelf kiezen. Eronder zet u een aantal nummers (voor een ietwat logisch overzicht is een oplopende volgorde aangewezen) en in de top 3 plaatst u het land dat ik in deze post bejubel. Want kijk. Eten op vakantie verloopt ondanks onze voorzichtigheid niet altijd zonder remsporen. Maar af en toe zijn er plaatsen waar we ons krampachtig (pun so very much intended) wantrouwen voorzichtig kunnen laten varen en leven als een God in Frankrijk Vietnam.


Ik beschouw het als mijn eer en genoegen om u in de glutenwereld bij het poezelige polleke te nemen en naar de juiste locaties te leiden, maar wat volgt is geenszins een exhaustief culinair verslag van onze reis. Want zelfs los van de hotspots die ik mooi naar belofte enkele jaren geleden op de kaart heb toegevoegd, kan u in Vietnam bijna overal terecht met uw intolerant gestel (pakweg, op de bánh mìkramen na). Ik besloot me dus te beperken tot vijf must try-gerechten in dit (budget)vriendelijk en gastvrij land. Met belachelijk smaakloze foto's want dat was geenszins een prioriteit. Ik was aan het eten. I regret nothingthe end.

1) Nem in alle groottes, vormen en maten
Vietnamese (fried) spring rolls of nem (zuidelijker dan Hà Nội spreken ze over cha gio) zijn wat mij betreft de signature dish van Vietnam. Loempia's van rijstpapier die u ofwel vers, ofwel gefrituurd kan eten - check wel altijd op voorhand dat ze zeker niet in broodkruimels worden gerold. Ik heb uitvoerig gecompenseerd voor 6 jaren betrekkelijk weinig gefrituurd voeder met een quasi dagelijkse portie fried nem. Traditioneel eet u nem trouwens met vers rijstpapier, sla, komkommer en een stukje gemarineerd vlees, het geheel te dippen in een pikante salsa. Omdat het kan.

  

2) Phở
De oorsprong van deze Vietnamese noedelsoep is onbekend - de rijstnoedels zouden uit China komen en voor de bouillon gingen ze bij de Fransen te leen - maar het is een van die typische gerechten die je in Vietnam dient te consumeren. Verwacht voor een traditionele phở een stomende kom bouillon met rijstnoedels en vlees (of een variant) waar u pepers, sla en sojascheuten naar smaak aan toevoegt. Sommige restaurants maken een eigen variant van het traditionele recept en gooien er al eens graag een loempia bij.

  


3) Cao lầu
Dit typisch gerecht uit Hội An wordt gemaakt met varkensvlees, gefrituurd buikvet, sla en muntblaadjes en een speciaal type dikke rijstnoedels - het geheel geserveerd op kamertemperatuur. Zelf dient u er nog iets rood pikants (uit het potje dat op elke plastieken tuintafel in hun eetpaleizen te vinden is) en sap van een limoenschijfje aan toe te voegen. Many taste. Much like. De lampionnenpracht bij avond krijgt u er gratis bij.

  

4) Mosselen (denk ik)
Op onze tocht van Hué naar Hội An zijn we gestopt in een niet nader geïdentificeerd visrestaurant dat naast nem en witte vis ook goddelijk goede weekdieren met pinda en spinazie serveerde. Eigenlijk moet u gewoon een tour boeken met Le Family Riders en deze zaken op die specifieke plaats uitproberen. Thank me later.

  

5) Morning glory
Ik heb van de ganse reis slechts één foto van morning glory genomen, en dat is misschien een goede indicatie van hoe heerlijk dat gerecht is. Gestoofde waterspinazie (dat is blijkbaar een ding) met pikante peper en groffe stukken look. Voor het eerst besteld aan Mr Sơn zijn tafel (tussen de andere een tafel-restaurantjes) op khu am thuc 62 te Quảng Nam en daarna ook nog eens in Hồ Chí Minh.

  

Verder is Vietnamese koffie heerlijk en probeert u best ook eens een coconut coffee omdat de gedachte alleen al mij opnieuw doet kwijlen. Heeft u na dit overzicht nood aan nog meer kwellende culinaire inspiratie? Lees er dan zeker de blog van Legal Nomads op na. Vietnam zelf is trouwens prachtig (de perpetuele zweetreet, drukte en warme luchtvochtigheid neemt u er met plezier bij), de mensen zijn ongelooflijk behulpzaam en bij mij staat het alweer in mijn top 3. Ergens bovenaan. Afspraak morgenvroeg in Zaventem?

Reacties