CATCH OF THE DAY Wiener Schnitzel


Begin februari (in onze wondere wereld zijn er lama's die aan traumabegeleiding doen, honden die met de auto rijden, dokters die de wereld redden en Julies die er niet in slagen om tijdig een blog de wereld in te sturen) trok ik met mijn metgezel naar Oostenrijk voor enkele dagen Wenen. (We waren blij hoor.) Naast een gezonde portie The Sound Of Music, kusjes van Klimt en veel meer dan 10.000 stappen per dag, was dat weekend ook goed voor enkele glutenvrije testen. Spontaan en enthousiast als ik ben, had ik immers onze mogelijke eethaltes op voorhand nauwkeurig uitgestippeld. Er moest bijgevolg ook gegeten worden op momenten dat er eigenlijk nog een museum kon bezocht worden of dat er zich in de verste verte nog geen gevoel van honger gemanifesteerd had. Het is belangrijk om de juiste keuzes te maken in het leven. Het leverde u evenwel dit lijstje hotspots op - en ons een gezellig weekend, want a fed Julie, is a happy Julie.

ETAPPE 1. Allergiker Café

 

Waar? Wiedner HauptstraĂźe 35, 1040 Wien
Wat? Een gluten- en bij extensie allergenenvrij eethuisje voor ontbijt en (late) lunch. Het ontbijt op zich kwam overwegend uit een Schärpakje en ik besef dat ik verwend klink, maar ik hoopte toch eerder op krokante granola, versgebakken brood dat ik nooit in de supermarkt had kunnen vinden en als het even kon ook dat alles in een bulk meeneemversie zonder vervaldatum. Voor de glutenvrije verse taarten wil ik wel spontaan terugvliegen - ik moet de Sachertorte nog proberen, dus ik stel voor dat u deze stop eens als tussendoortje inplant. Ik ga wel mee, wat fijn dat u dat voorstelt.

ETAPPE 2. Zum Wohl

 

Waar? Stumpergasse 61, 1060 Wien
Wat? Een gluten- en lactosevrij restaurant. Fun fact: ik had gereserveerd om half 4 's middags (wat moet een mens anders doen in een nieuwe stad bij stralend weer) en er zat zo ongeveer ruwweg snel geteld niemand anders in het restaurant. Zelden was de uitwisseling I've made a reservation for two - Sure, pick a table zo ongemakkelijk. En zelden was mijn metgezel zo sterk zijn levenskeuzes aan het revalueren. Maar alle awkwarditeiten aside, hebben we heel lekker gegeten. De glutenvrije Wiener Schnitzel smaakte als een echte Schnitzel en ik kan het weten! (Dat is feitelijk onjuist.) Een aanrader, maar misschien plant u uw etentje liever 's avonds tussen de normale mensen.

ETAPPE 3. blueorange

 

Waar? Margaretenstrasse 9,1040 Wien of AlserbachstraĂźe 1, 1090 Wien
Wat? Een bagel- en koffiebar met glutenvrije alternatieven. Gezellig, zeer lekkere koffie, zeer veilige en hermetisch afgesloten bagel. Ook lekker. Ik heb mijn ontbijt hier afgesloten met een glutenvrije chocoladetaart met chili waardoor ik de ganse tijd schipperde tussen dit is chocoladetaart ik proef chocolade ik hou van chocolade en dit is pikante taart dit hoort niet kan dat wat ik proef smaakt deze taart altijd zo of is die een beetje slecht en durft niemand dat te zeggen is dit een beetje vervallen is dit gezond er lagen wel viooltjes op ben ik nu aan het afvallen word ik hier fitter van ja dat moet zijn. Verrijkende ervaring.

Ik heb alle adresjes aangevuld in het overzicht en op de kaart. Zijn er adresjes die ik een volgende keer in Wenen zeker moet proberen? De stad hebben we ondertussen al wel gezien hoor.

Reacties

Een reactie posten