CATCH OF THE DAY De gasten van Veerle


Geachte fans van het roodgeneusde rendier, ik moest u nog iets vertellen. Eind november mocht ik immers voor de aller eerste keer vrolijk, vol verwachting en vrij verlegen de voeten onder tafel schuiven bij niemand minder dan Veerle Dobbelaere voor De gasten van Veerle - en u vraagt zich ongetwijfeld af hoe dat is verlopen. Spoiler: het werd een heel bijzondere avond met lekker eten van Schär en Elisa Kookt.


Samen met andere foodbloggers en liefhebbers van lekker eten, werd ik ontvangen bij Veerle thuis. De avond ging van start met een workshop mindfulness rond het thema 'grenzen'. Omdat dit niet bepaald een thema is waarop u en ik als vreemden op een doorsnee avond dieper in zouden gaan (tenzij u de pech zou hebben met mij op een willekeurige plaats te stranden, waardoor ik me genoodzaakt zou voelen het ijs te breken en een conversatie aan te knopen waarin ik naar alle waarschijnlijkheid mijn grootste angsten en diepste dromen aan u toevertrouw omdat ik niet goed over banaliteiten kan praten hoewel ik besef dat dat eigenlijk hoort), zorgde dit ervoor dat het ijs op een unieke manier gebroken werd.


Na de mindfulnessoefening, namen we plaats aan de prachtig gedekte tafel voor de drie gangen van Els Sirejacob en Schär. Ook hier geen stress om een onderwerp te vinden, aangezien we eerst werden uitgenodigd om in stilte van de verschillende gerechten te proeven (Julie approves, food is serious business) en vervolgens om, doorheen de avond, de verschillende vragen die over de tafel verspreid lagen rond het eerder aangehaalde thema te beantwoorden. Daardoor werd het een maaltijd met heel bijzondere, open conversaties waarbij er over dingen werd gesproken die misschien op een maaltijd met goede vrienden niet dadelijk naar boven komen. Tegen het einde van de avond werden we uitgenodigd om een brief naar onszelf te schrijven, ik ben heel benieuwd wanneer die in de bus gaat vallen.


Ik besef (jazeker, ik besef) dat dit relaas voor buitenstaanders misschien een beetje zweverig of geforceerd kan lijken, maar het mooie was net dat er volstrekt niets geforceerd aan de avond was. Op voorhand kende ik De gasten van Veerle niet, maar de omschrijving die eraan wordt gegeven "échte gesprekken voeren, genieten en beleven - even stilstaan, om met hernieuwde energie weer verder te gaan", zou niet accurater kunnen zijn. Het is een prachtig concept om een doorsnee woensdag memorabel te maken - als u zelf ook wat meer de blabla wilt overslaan en stilstaan bij de juiste dingen in 2018 (goede voornemens etc. etc.), ik kan het alleen maar aanraden.


Zo, bent u intussen aan het kwijlen van al die mooie gerechten? Ideaal, dan is uw mond gesmeerd voor de feestdagen. Maak er een prachtige kerstperiode van!

Reacties