CATCH OF THE DAY 24 uur in CPH

In totaal was ik eigenlijk 71 uur in Kopenhagen, maar dat cijfer is net iets minder vluchtig te vatten. Bovendien zou een titel als Eenenzeuventig uur in de Deense hoofdstad Kopenhagen ook impliceren dat de inhoud van mijn schrijfsel even langgerekt en slaapstimulerend zou zijn als de gekozen titel, in tegenstelling tot de vlotte en boeiende literaire webrubrieken die u van mij gewoon bent. Omwille van voorgenoemde bekommernis heb ik dus de weloverwogen keuze gemaakt om zowel de te bespreken tijdspanne in CPH als de daaruit voortvloeiende blogpost in te perken tot een luttele dag ofte welgeteld 24 uur ofte één etmaal. En oké, misschien heb ik deze inleiding gewoon geschreven omdat ik een excuus zocht om de woorden zeuventig en etmaal te gebruiken.

Als u morgen uw hebben en houden - scratch that, we reizen met handbagage - uw twee t-shirts, drie onderbroeken en een extra paar kousen maar vooral geen deodorant want die pakken ze af bij security in een reiskoffer zou gooien voor een spontane vierentwintig uur in Kopenhagen, dan zou u zich niet afvragen hoe u in godsnaam die trip financieel gaat verantwoorden, dan zou u niet stilstaan bij het plichtsverzuim dat u genadeloos pleegt (donderdag is een doodgewone werkdag hoor) of aan eender welk ander futiel praktisch bezwaar denken. Neen. De enige vraag die u dan zou bezighouden is simpel. Waar zal ik eten? En, mijn beste lezer, dat treft. Misschien is het omdat ik u, in die vele jaren dat we deze boeiende unidimensionele relatie al onderhouden, door en door heb leren kennen, maar het is net dat dat ik u vandaag wens bij te brengen.

8u00 ONTBIJT
U gaat ontbijten bij GRØD (Deens voor havermout). Dit is een porridge bar met hoofdzetel in Kopenhagen, al is het merk ook in ons grijs landje aanwezig met een eigen voedingslijn (dat weet ik sinds 22 september 2015). Laat ik het zo stellen: ik ben zelden zo lyrisch geweest over een ontbijt. Bovendien heb ik daar ook geleerd dat de combinatie van chia pudding en pindakaas to die for is en tussen dit en afzienbare tijd zal ik de naam van mijn blog dus noodgedwongen veranderen naar round and wild and glutenfree. Rolt u mee?

   

12u30 LUNCH
L'embarras du choix. Als u had gekozen om langer dan 24 uur in Kopenhagen te blijven had u natuurlijk beide zaken kunnen bezoeken, maar u moest weer speciaal doen. 42Raw is zéker een aan te raden lunchkeuze. Zij serveren heel lekker en voedzaam brood (bon, dat klinkt zo'n beetje als wanneer iemand u vraagt wat u van haar overduidelijk mislukte haartooi vindt en u dan wanhopig probeert te vermijden om een oordeel te vellen door haar voor haar regenjas die u eigenlijk ook totaal niet mooi vindt te complimenteren of misschien klinkt dat totaal niet zo oké dan fine ok.) en het idee dat er nergens in de zaak gluten circuleren is nu eenmaal iets waar mijn darmen spontaan de samba van dansen in a good way. 

   

Als u echter liever elders heen danst en iets voelt voor Zuid-Amerikaanse keuken, is het smakelijke Blue Taco iets voor u. De taco's zelf zijn omwille van de gebruikte ingrediënten eerder blauw à donkergrijs van kleur maar dat vindt u niet raar want u heeft door dat daar de naam vandaan komt. Daarnaast wil ik u op het hart drukken om, alvorens u op zoek gaat naar de glutenvrije Feelgood Bakery die daar relatief dichtbij ligt, online te dubbelchecken of deze bakkerij niet toevallig met zomervakantie is. Het kan in Kopenhagen immers stevig regenen, en dan zijn uw jeansbroek, schoenen, kousen én onderbroek voor de rest van de dag volstrekt doorweekt. Stom als die wandeling dan voor niet is geweest. Ik geef het maar mee.

   

16u00 TUSSENDOORTJE
Een vieruurtje van Naturbageriet is een aanrader. Pluspunt: deze bakker is open wanneer andere in de sector met zomervakantie zijn. Noot: ik heb geen vier voeten.


19u30 APERO EN AVONDMAAL
Hierin ga ik bijzonder kort en kordaat zijn: u gaat iets drinken en iets te eten kiezen in de Copenhagen Street Food Hall Papirøen. De cocktails en gintonics aan de inkom zijn bijzonder tasty en er zouden verschillende food stalls een glutenvrije optie aanbieden - ik ben voor deze kleine taco's gegaan (want #cute en ook #ikhadhongerenikwounietzoeken), maar ongetwijfeld plenty of other foods to choose from.

   

21u30 DE LICHTJES
Als u daarna nog dorst heeft (hmmm, judging you), is de gezellige Mikkeller bar met glutenvrij bier en vooral geweldig mooie glazen een uitgelezen keuze. Uw 24 uur sluit u vervolgens in stijl af bij Tivoli, niet om iets te eten of op de attracties te gaan want met wat u vandaag allemaal gegeten heeft, loopt dat gegarandeerd slecht af en daar heeft u bovendien het geld niet meer voor. Maar gewoon om naar de lichtjes te kijken. Het is namelijk ook wel de bedoeling dat u iets zíét van Kopenhagen hé.

   

Reacties