CATCH OF THE DAY Ieatsterdam


Hoera! Het is zondag en er is begot nog geen wateroverlast opgetreden in de afgelopen vier uur (srsly regen stahwp). Vorig weekend zat ik vandaag in Bagels & Beans in Amsterdam mijn derde glutenvrije bagel van de trip (van drie dagen, muhahaha) te verorberen, en daarnaast heb ik ook nog ettelijke andere vrolijke glutenvrije hotspots aldaar kunnen uittesten. Ik geef ze u graag mee, zodat u ook vrolijk kan vreten op uw volgende citytrip. Vanaf nu giet ik overigens consequent de tips & vreetlocaties in een heuse googlemap waarmee u hopelijk nog gemakkelijker veilige voeding kan lokaliseren. Graag gedaan. Veel dank voor onderstaand overzichtje gaat uit naar glutenfreeamsterdam voor de uitgeprobeerde tips in Amsterdam, en naar mijn lief om steeds gedwee van de ene naar de andere hotspot mee te dreunen.

1. Bagels & Beans
ongeveer overal in Amsterdam

Glutenvrije bagels. I need not say more.




2. De Italiaan 
Bosboom Toussaintstraat 29
1054 AN Amsterdam

Glutenvrije verse pizza en Mongozo. De pasta's konden overigens ook allemaal glutenvrij bereid worden, maar ik besloot voor deze pizza met truffel te opteren. Om to the nomnom.


3. PIQNIQ
Lindengracht 59 hs
1015 KC Amsterdam

Een koffiebar waar je ook glutenvrij kan lunchen. Wij waren er tussen 4 en 5, dus liet ik bij wijze van vieruurtje mijn oog op deze (ook lactose- en suikervrije) snickertaart vallen. Het koekje bij de koffie werd ook aangepast naar een glutenvrij alternatief.


4. Wagamama
ongeveer overal in Amsterdam

Een aangepaste kaart voor de glutard, met een overzicht van wat er wel en niet in de aangepaste versies kan. De menukaart is en gĆ©nĆ©ral wel vrij ingewikkeld, maar ik ben dan ook maar een simpele glutard. Het was zeel lekkel.


5. McDonald's
ongeveer overal in Amsterdam

Deze burger is gefotografeerd in een McDo net over de grens met BelgiĆ«, maar ook in Amsterdam zijn er veel McDonald's-zaken die het glutenvrije kenmerk dragen en een deel van hun burgers op glutenvrije wijze bereiden. I'm lovin' it.


Ik heb alle, en ook nog extra tips die ik de afgelopen weken heb doorgekregen, adresjes aangevuld in het grote overzicht. Heeft u nog tips voor mij? 

PS - Graag eindig ik today's writing met een kleine rant. Onlangs ging ik naar Funny Business van Jimmy Carr, die op een gegeven moment in zijn show meegaf aan de glutards in het publiek dat it is possible to be gluten-free and shut the f*ck up. Ik dank Jimmy voor dit inzicht (ik kan daar absoluut mee lachen, nvdr) maar ik ga het even roekeloos negeren. Gisteren was ik namelijk op een festival waar glutenvrije pannenkoeken stonden aangekondigd op een krijtbord, maar bij een extra check alvorens tot een (bijzonder gehypete) aankoop over te gaan bleek dat de bakkers in kwestie gewone haver gebruikten en ze dus niet met zekerheid konden zeker zeggen dat er in het proces van de haververwerking geen gluten waren ingeslopen. Niet glutenvrij dus, maar ze hadden het wel mooi op hun bord gezet - dat stoort mij. Einde rant.

Reacties