INFO #Bruxellesmabelle

afbeelding van Chrostin/@christinadewitte

Ik ben geen politicus, ik ben geen lid van de recherche, ik ben geen psycholoog, ik zit niet in het leger, ik ben geen journalist, ik ben geen analist, ik ben geen expert - en dat zijn allemaal redenen waarom ik nu mijn mond zou moeten houden. Het zijn echter uitzonderlijke omstandigheden, wat er dinsdagochtend 22 maart 2016 is gebeurd lijkt niemand te kunnen vatten, en daarom vind ik dat ik er toch een kort stukje aan moet wijden. Apologies aan al wie er aanstoot aan neemt, u bent geenszins verplicht het te lezen, maar ik wil het van mij af schrijven.

Het is logisch dat er na de aanslagen op zoek wordt gegaan naar de mensen die we met de vinger kunnen wijzen en waar we al onze woede, frustratie en onmacht op kunnen projecteren in de hoop iets van een verwerkingsproces te initiĆ«ren. De daders moeten gepakt worden en voor de gruwel die ze veroorzaakt hebben gestraft worden - en uiteraard willen we dat alles in het werk wordt gesteld opdat dit nooit meer gebeurt. Maar daar er een deel in hun laffe daad gebleven zijn, wordt er nu ook gewezen naar zij die ervoor gezorgd zouden hebben dat dergelijke mensen in ons land op vrije voet waren - en dat begrijp ik niet. U en ik beseffen toch ook dat alle instanties die instaan voor onze veiligheid niet dag in dag uit Monopoly zitten te spelen om dan even wakker te schieten wanneer er zich iets voordoet. Bovendien denk ik ook dat we allemaal goed genoeg weten dat al deze instanties nu met een gigantische burden rondlopen, want wat werd gevreesd, is ook gebeurd - en niemand had dat kunnen voorkomen. Als het niet persoon x was, zou persoon y wel in gang geschoten zijn, denk ik.

Bij deze schaar ik mij dus achter de vele warme mensen, die de bevoegde instanties oordeelvrij hun werk laten doen en niet toegeven aan haatdragende boodschappen. Uiteraard zijn we boos, diep geraakt en gefrustreerd, maar ik begin liever te grienen en glimlachen bij het lezen van de tweets bij #ikwilhelpen, #beatsoflove, Joy Anna's #lievekleinedingen en #lightsforbelgium. Want onze samenleving is schoon, onze samenleving is warm, onze samenleving is niet racistisch en onze samenleving kent liefde en draagt haar het hoogst in het vaandel. Be safe, stay safe en mijn oprechte steun en medeleven aan al wie het nodig heeft.

Reacties