INFO Ontdekkingsweek

Uw vrolijke glutard telt sinds deze week 23 levensjaren en onder het principe 'ouder en wijzer' (pakt dat dat een principe is) heb ik deze week op drie plaatsen glutenvrije nieuwigheden ontdekt. Omdat u daar ongetwijfeld op zat te wachten en omdat ik even te veel moeite heb met wiskunde (er gaan er mij hiermee uitlachen) heb ik besloten ze hier en nu voor u op te lijsten.


1. Een glutenvrij tussendoortje (aangetroffen bij Carrefour in Leuven) op basis van sesam en chocolade waar u niet instant bankroet van wordt. Ik denk dat dat geen verdere uitleg behoeft. Zelfs een toevallig jurypaneel in de vorm van twee glutentolerante vriendinnen kon deze reep appreciëren, ik denk dat ze slechts in kleine mate beïnvloed werden door mijn 'DA IS NU TOCH ECHT NOG LEKKER'-uitroepen.

(c)YWG

2. Glutenvrije bakker 't Pateeke in Haacht. Kijkt, 't zit zo, ik heb een biestige zus die speciaal voor mij het dinsdagverkeer trotseert om glutenvrije kriekentaart en swichkes te fetchen op mijn verjaardag. JA IK KREEG TAART VOOR MIJN VERJAARDAG DAT WAS LANG GELEDEN IK WAS BLIJ. En kijkt, de toert was zó smakelijk dat ik ze voor voor meer dan 80% in persoonlijke kas heb geschoven. Voor lezers die niet volledig vertrouwd zijn met mijn Kempische uitdrukking: ik heb het gebakje voor het overgrote deel zelf genuttigd. Want op mijne leeftijd moogde al nekeer zondigen met pateekes.

(c)YWG

(c)YWG

De sandwichkes kreeg zuslief er overigens vandevoorniet bij. Een dagske ijskast later smaakten deze kraakverse broodjes nog altijd top als post-birthday ontbijt.

(c)YWG

3. Een lokale ambachtsmarkt bij Van Eccelpoel in Herentals met degustatie van glutenvrije producten. Naast een aankoop van mijn vaste Bon Matinkes van Schär (vanilleswichkes voor het zondagontbijt, hoewel ik niet weet of ze nog altijd zo goed gaan smaken nadat ik die formidabele Haachtse creaties heb geproefd) en die rijstkoekjes waar ik u al eerder op heb gewezen, kon ik wat dingen uitproberen waar ik normaal gezien gewoon voorbij loop omdat die er te ingewikkeld uitzien.


(c)YWG

(c)YWG


(c)YWG

Linksboven: een broodmix voor in de oven. Meneer de groothandelaar verzekerde mij dat deze totaal niet ingewikkeld was, want zelfs hij kon zo brood maken. Opschudden, koud water erbij, een dikke minuut goed schudden en dan 5 minuten in de oven (op 220 graden), vervolgens een lange inkerving (wadismedavooreenwoord) maken over de rug van het brood om lucht in het deeg te laten en dan nog eens 55 minuten bakken. That's all, en de korst was lekkeeeeeer. Ik zal het zelf ook eens testen voor u en *De avonturen van Julie* Julie en de boze bakoven! vervolgens delen via deze blawg. U zit nu ongetwijfeld op het puntje van uw stoel.

Verder op de foto: Naast het standje van meneer de groothandelaar stond een standje van jong merk he-be food for health and beauty waar enthousiastelingen het glutenvrij, puur en gezond he-be-assortiment tentoonstelden. Vervolgens in mijn winkelmandje: twee soorten havermout, één met chia en goji (superfoods) en één met appel en kaneel, en twee soorten hartige crackers: curry-courgette en zwarte olijven-ajuin. Ze hebben ook een webshop en uitgebreide website met meer informatie over al hun gezondheidsinitiatieven. En op mijne leeftijd moet ge al nekeer wat meer op uw gezondheid letten he.

Marthe heeft zonet het intiatief opgevat om quinoabites met wortel en courgette te maken, dus ik ga eens neuzen in de kookpot.


Reacties