INFO Zo herkent u de ouder wordende glutard

De laatste weken vinden er om vooralsnog onbekende reden heel wat gloednieuwe lezers hun weg naar deze blog. Dat is bijzonder strelend voor mijn ego, maar ook uitermate nefast voor het tegengaan van mijn chronische luiheid alhier. Maar het is bijna Kerstmis, de tijd van geven, en dus zei ik tegen mezelf: "Kom, Julie, doe het voor de volgers."

In mijn hoofd zien Nieuwe Volgers me immers als een guru, een soort God zo u wil, die hen bij de hand neemt met expertise en raad op het pad der "kroketten-neen, gevuld appeltje-ja, kerstkoekje-neen, champagne-liters". Om de torenhoge verwachtingen van deze vijf mensen bij te stellen, heb ik evenwel besloten om een van mijn meest gelezen blogposts van een update te voorzien. Iets met John Snow, in de Miranda Hart-editie.

1. De glutard is nog altijd niet (heel) dik, (hopelijk) niet zwanger en heeft geen bierbuik
Opgeblazen buiken blijven ook na de diagnose een striking feature van de glutard. Om een seizoensgebonden quote te massacreren: "If you look for it, I've got a sneaky feeling you'll find that gluten actually are all around." Ondanks de grote stappen die de Wijde Wereld heeft gezet ten voordele van het lokaliseren van De Gluut, sluipt die nog geregeld mee aan tafel.


2. De glutard is nog altijd moe
Of dit altijd integraal aan de gluten kan toegeschreven worden laat ik in het midden, maar ze zijn een goed excuus. Een portie ongewenste gluten of gewoon darmen die van het ene op het andere moment besluiten om helemaal niet meer mee te werken: als de motor sputtert (hehe), wilt de rest van het systeem ook niet mee.


3A. De glutard voelt zich onbegrepen
Soms voelt het alsof mijn darmgestel een besluitloze puber is. Eet ik glutenvrij? Dan liefst ook niet te veel lactose. Eet ik gluten- en lactosevrij? Ah maar ajuin ... Eet ik gluten-, lactose- en uivrij? Lekker scheefgaan op paprika. Eet ik droogvoer want dat is gluten-, lactose-, ui- en paprikavrij? Een notenintolerantie, voila.


3B. De dokter weet ook niet automatisch alles
Er bestaat vooralsnog geen test die een sluitende handleiding biedt voor mijn totaal willekeurige darmen. Afgelopen zomer schreef de dokter mij het fodmapdieet voor. De eliminatieweken ben ik dankzij de hulp van een diëtiste doorploeterd, maar tijdens de herintroductiefase heb ik het opgegeven. Ondanks duidelijke verbetering. Jaja, ik weet het.


4. De glutard heeft nog steeds veel emoties
Dagen met darmproblemen zijn nog steeds de dagen waarop ik het meest geïrriteerde mens van Antwerpen en omstreken word. En dat is inclusief het volk op de Meir.


5. De glutard zit met existentiele vragen
Sinds mijn fodmapdieet mijd ik ook lactose en geregeld ander irriterend voedsel. Maar soms komt een kramp uit totaal onverwachte hoek.


6. De glutard is foggy
Mistige hoofden zijn helaas nog niet geheel verleden tijd.


7. De glutard is nog geregeld extatisch
Er zijn tegenwoordig Zo Veel Plaatsen waar glutenvrij eten zonder gedoe kan. Zes jaar bleek bovendien de realistische termijn om het bakken van glutenvrij lekkers onder de knie te krijgen. SUCH FUN!


8. De glutard is subtiel teleurgesteld
Net omdat het bij momenten zo gemakkelijk en overheerlijk is, zorgen zaken die toch eens niet glutenvrij zijn of mislukte creaties steevast voor een momentje van rouw. Gelukkig kan ik mijn teleurstelling bijzonder goed verbergen en gaat deze steevast onopgemerkt voorbij.


9. De darmen blijven een zwakke plek
Cf. items 1-6.


10. De glutard rekruteert
Hello there!



Reacties