BAKCHALLENGE 4: Glutenvrije croissants


Ik schrijf dit met pijnlijke armspieren en handen die net niet vereenzelvigd zijn met boter. Croissants zijn hard werk jongens, en dat moet je letterlijk nemen. Mo estie dan nie lekker je cressantje? Zeker wel, hij kan zo naast de glutenvrije croissants die ik al bij o.a. Eugène heb gegeten en je proeft ook echt het potentieel. Maar qua luchtigheid is er nog - ahem - een behoorlijke groeimarge. Ik was het deegrollen namelijk beu en mijn armen deden pijn en er kwamen blaren op mijn handen en kijk, zo komen we er niet. We kunnen bijgevolg niet concluderen dat ik de techniek om een luchtige croissant te maken al onder de knie heb.


We zijn hiermee wel officieel aan de laatste etappe van de bakchallenge gekomen. En het werd, alvast tegen mijn persoonlijke verwachtingen in, een maand zonder voedselvergiftigingen, relatiecrisissen en zelfs zonder weggesmeten half-afgewerkte deegmengsels. Incroyable. Omdat ik altijd al heb gevonden dat er een Piet Huysentruytje in mij schuilt, ga ik in plaats van het bejubelen van mijn croissants (we moeten niet overdrijven) concluderen met 5 overzichtelijke takeaways in de categorie "En wat hebben we de voorbije maand geleerd?"

1. Je eigen glutenvrij brood bakken is zalig en afvalvriendelijk. Het recept voor de focaccia van Emmelou is bovendien zo toegankelijk dat ik hem intussen al DRIE keer heb gebakken, waarmee ik dus al drie keer de plastic verpakkingen van mijn standaard afbakbroodjes heb vermeden.


2. Het oog wilt ook wat. Aangezien er stukjes bodem in mijn kaastaart zwommen (al was het resultaat qua smaak subliem) en het merendeel van mijn croissants genadeloos gepest zouden worden op de gebakschool (diegene die in het artistieke wazige deel van de foto's staan, jeweetwel), was het initiële enthousiasme van proefkonijnen misschien niet altijd even hoog.


3. Bakken zonder gluten is haalbaar, zelfs wanneer je twee linkerhanden, een onhandelbaar keukentemperament en een soort van inherent protest jegens het correct uitvoeren van recepturen hebt. De combinatie van een goede bakbijbel en een snuifje geduld goes a long way.


4. Een zeer praktische noot, want dat is hier met inzichten uit de praktijk jazeker, elke oven is anders en een basiskit bakproducten helpt je al een eind op weg. Ik moest standaard de baktijd uit het bakboek verdubbelen om tot hetzelfde resultaat te komen, maar eens ik een aantal basisingrediënten in de kast had, kon ik heel wat recepten uit het boek probleemloos aanvangen.


5. Met het oog op het passen in een skibroek is het uitoefenen van een bakchallenge (en bijbehorende degustatiemomenten) eerder inefficiënt. Scratch that, het is totaal debiel.


Zo. Ik ga de komende maanden sowieso nog veel focaccia en cheesecake maken, en ben van plan alle broden uit te testen. De croissants plan ik in na een half jaar intensieve armspieren-fitness. Maar nu is het eerst gewoon aan jou. Haal een bakbijbel in huis en toon me vooral ook wat jij ervan bakt. Every new beginning comes from some other beginning's end hé. Zo is dat maar net.

Reacties